oklu bas

galapagosun kertenkelesi
bir misket oyunudur.
oyuncular ilkonce anlasma miktari kadar misketi yere dizerler. mesela 10ar lik. hemen hemen 5 metre ileriye cizilen bir cizgiye gaflikleriyle atis yaptiktan sonra, cizgiye en yakin atisi yapan oyuncu ilk oynama hakkini kazanir. en son kalan yani en uzaga atan ise, basin yani ilk vurulacak hedefin hangi taraf oldugunu soyler. soylenilen bas cihetinde oyuncular sirayla atis yaparlar. ilk oynayan oyuncu basi vurursa..
-kapiiiiiiissssshhhhhh
pipisik
’oksuz’u da var ama oyun hızlı döndüğü için pek tercih edilmez.

• başlangıç/oyun öncesi:

misketler önce, belirlenen miktar kadar (kaçarına oynanıyorsa) yere dizilir (cilloplar veya çift ederler baş tarafa, eskiler daha sonlara doğru olmalı bu diziliş). daha sonra, yere dizilen misket grubundan birkaç metre ileriye -sathın bozukluk ya da düzgünlük durumuna göre önceden tartışılmış- de bir çizgi çizilir (oyunda geçen oklu ibaresindeki `ok` budur). satıh ne kadar düzgünse, bu çizgi de o kadar uzakta olur. tüm oyuncular gafliklerini (kaflik/kafalık) belirlemiştir zaten.

• oyuna başlangıç:

her oyuncu, dizili misketlerin bulunduğu yerden gaflikleriyle çizgiye atış yapar ve ’en yakın atışı yapan sırasıyla’ misketleri vuracak oyuncuların öncelikleri belirlenir. çizgiye atış sırası da sözle olur ("son", "son bir", "son iki" şeklinde). misketlere atış sıralamasında son kalan oyuncu da ’`baş`’ın ne taraf olduğunu söyler (sağ ya da sol şeklinde değil, belirli bir yer ismiyle -mavi apartman, erik ağacı, çöp bidonu, vs- söylemesi gerekmekte zira kavga çıkıyor sonradan).

• oyun:

1. ayak:

· atışı yapan oyuncu, söylenen ’`baş`’ı vurursa, oyun biter ve diğer oyuna geçilir.

· başı vurmaz da başka bir yerden vurur veya hiç vurmazsa;

vurursa, vurduğu misketten itibaren sona doğru tüm misketler onundur.
vurmazsa, gafliği attığı yerde kalır.
gaflik misket çizgisini geçmezse... (bkz, 2. ayak)

· ikinci, üçüncü ve sonuncu oyuncuya kadar herkes atışlarını (kalan misketlere) yapar.

2. ayak:

· yerde kalan misketlere, bu sefer ters yönden ikinci atışlar gerçekleştirilir. `fiske` şartıyla yapılacak bu atış sırası, gafliği misketlere en uzak oyuncudan başlar ve yakına doğru ilerler. (ilk atışta gafliği misket çizgisini geçmeyenler de en uzak gaflik sırasına girerler. bazen oyun öncesi konuşmalarda bundan da bahsedilerek oyuncu ihraç da edilebilir)

3. ve son ayak:

· son oyuncu da atışını kullandıktan sonra eğer yerde misket kalmışsa, onların üzerine paylar eklenerek diğer oyuna geçilir. (bazen hepsi de kalabiliyor sathın durumuna göre, o zaman oylama yapılıyor eklensin mi, eklenmesin mi yahut ne kadar eklensin şeklinde)

• özel kurallar:

· misketi kalmayan oyuncu, misket yerine ederi kadar madeni parayı yere dizebilir (söylenecek baş’ın olduğu tarafa uçları gömülerek dizilir).

· atış sırasında misketin başına gelebilecek doğa olayları (yerdeki taşa çarpması meselâ) karşısında, `çerçöp her şey benden` kuralı geçerlidir ve ilk söyleyen lehine (ister atışı öyle kabul eder, isterse atışı tekrar ettirir) işler.

· mumdirek kuralı (ikinci atışlar sırasında, elin yerden yukarı kaldırılabilmesi için söylenecek söz ’mumdirek’tir. yoksa yerle bir atmak zorunda oyuncu. söylemez de yukarıdan atarsa, atış geçersiz kılınır).

· kapış yapan ibnedir, göttür, en adi pezevenktir.

neden bekliyorsun?


bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?

üye ol